dissabte, 6 d’abril del 2024

NO ESTÀ GRAS DE BUFAR EL FOC

Aquesta dita no l’he sabuda trobar. Però us puc assegurar que no me l’he inventada tot i que fa anys i panys que no l’he sentida.

El foc de les cases -a terra o a la cuina econòmica- s’havia de bufar perquè fos ben viu i no s’apagués. Ja sé que hi ha manxes que fan aquest servei però no tothom en tenia. Llavors penseu en la posició de les galtes quan bufem: totes plenes d’aire i ben rodonetes...

Doncs ja ho tenim: el significat és que si una persona està grassa (grossa) i té aquestes galtetes arrodonides, no és pas de bufar el foc sinó que entenem que és una persona que menja molt i que el menjar li aprofita!

El Pere no està gras de bufar el foc ja que menja moltes botifarres i carn de moltó!  Són de casa bona!

Això em recorda una cançó que cantava la mare i de la qual només recordo això:

.....i un tallet de cansalada perquè de carn de moltó només en solen menjar per la Festa Major...




6 comentaris:

  1. Fantàstic lo que dius, Neus. Com ho expliques. Jo no l'havia sentit però havia bufat el foc a terra a casa dels padrins (pares de la meva mare) a Castelldans, Les Garrigues.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Em trobo que poca gent l'hagi sentida dir, sobretot de la banda de Barcelona. I tant que bufàvem el foc! Gràcies Pere!

      Elimina
  2. Respostes
    1. Com moltes d'altres ara seria politicament incorrecte perquè li dius gras o gros a algú.

      Elimina
  3. Lluís Maria Barceló Casas10 d’abril del 2024, a les 13:39

    A casa meva la deien molt, per exemple quan pel carrer veiem una persona molt grassa.

    ResponElimina