dissabte, 9 de març del 2024

LA MANTELLINA

I com tot, un dia, la mantellina es va acabar!. Déu meu i quantes coses que hem viscut les dones de la meva generació!

Portar la mantellina n’és una i no pas poc significativa.

Les dones i les nenes havíem de portar mantellina per anar a l’església. Sempre i en tot cas! I que no te la descuidessis a casa que te la feien anar a buscar.

Ja de petita no ho vaig entendre això de tapar-me el cap i la mare em  va dir que era per mostrar respecte. Però ja no em vaig atrevir a preguntar per què les dones s’havien de posar la mantellina a l'església per mostrar respecte i els homes -pel mateix motiu- s’havien de treure la gorra o el barret quan hi entraven. Era una altra manera de desigualtat entre homes i dones.

Jo en tenia tres com a mínim, de mantellines, la blanca, la negra i el vel. Les mantellines eren de tul, de blonda i amb randes. Eren triangulars: un vèrtex a l’esquena i els altres dos et tapaven les orelles fins al damunt del pit. El vel -que era més gran i també transparent- ens el feien posar les monges per alguna ocasió especial -potser els primers divendres de mes?- ja no ho recordo.

Tampoc recordo en quin moment van deixar de ser “obligatòries”, segurament després del Concili Vaticà II. Però no a tot arreu ni a totes les esglésies. A Montserrat, per exemple, quan aquí ja no la fèiem servir, recordo que ens donaven uns mocadors llargs i blaus per tapar-nos el cap i això ja no era als anys seixanta sinó segurament als setanta.

Vaig buscar una mica a veure si trobava alguna de les meves mantellines per fer una foto per aquest escrit però res de res. Les devia llençar o les vaig deixar a casa dels pares perquè quan em vaig casar ja no se’n duien. I llavors he posat aquesta foto tan bonica de la meva sogra amb mantellina del dia del seu casament. 




12 comentaris:

  1. Lluís Maria Barceló Casas9 de març del 2024, a les 14:24

    Tot i que en aquella època ( any 1950) és casaven de negre, la mare estava guapíssima.
    Per entrar a l'església, a més de la mantellina, si portaven un vestit amb mànigues massa curtes es posaven als braços uns "manguitos" fets de la mateixa roba.
    Quins temps...

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi, amb 6 o 7 anys, un capellà d'Alforja em va enviar a casa a posar-me una jaqueta perquè ensenyava els braços!

      Elimina
  2. Jo crec que les vaig llençar al barranc quan me'n vaig alliberar. Era una imposició més de tantes com es van patir.

    ResponElimina
    Respostes
    1. De fet, quan vam buidar la casa de la meva mare, tampoc les vaig trobar. Segur que també les devia llençar!

      Elimina
  3. Era una senyal de respecte.

    ResponElimina
  4. Les meves tampoc han resistit el pas del temps!

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'explica la meva cosina M Dolors -amb motiu d'aquest post- que quan anàvem a l'ermita de Puigcerver, a un parell de revolts abans d'arribar-hi, hi havia unes dones que recordaven a les nenes si ja duien la MANTELLINA I ELS MITJONS!

      Elimina
  5. Mare meva, quins records amb les mantellines...totes en teníem. Però les vam llençar ben lluny!!
    I la de la foto, que és la meva sogra també, la lluïa ben guapa el dia del seu casament. Als anys 50 estaven en plena post-guerra i no es podien plantejar res diferent. Sort que hem anat evolucionant!!
    Carme

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tens tota la raó! Ni ens ho plantejàvem de fer res diferent. Tot era por, conscient o inconscient.

      Elimina
  6. Gràcies per compartir aquests records, segur que la gent jove ni n'ha sentit a parlar.
    Carme

    ResponElimina
    Respostes
    1. Normalment faig frases i de tant en tant algun paraula, com per exemple, misserejar que també vaig comentar i que s'ha perdut quasi del tot. Gràcies per llegir-me.

      Elimina