dissabte, 6 de maig del 2023

QUAN FOU MORT EL COMBREGAREN

L’he trobada i ben documentada aquesta dita però segur que només la diem la gent d’una certa edat.

El sentit que té és que el remei o la solució a un problema arriba quan ja no cal. Ja sigui perquè ja s’ha solucionat o bé perquè no hi havia res a fer.

Perquè ho entenguin els joves: a una persona abans de morir (si així ho desitja) se li donen els Sants Sagraments: Confessió, Comunió i Extremunció. Això sempre que hi hagi temps abans del traspàs, és a dir, que la persona estigui viva i conscient. Si la persona ja ha mort, ni confessa ni combrega tot i que l’extremuncien. Doncs el sentit ja s’entén: li volien donar la comunió quan ja era mort. Cosa que ja no servia per a res.

Us poso un exemple: Ara que ja estan al corrent de pagament i que ja no tenen cap deute, va i finalment els concedeixen el préstec: Quan fou mort el combregaren!  

La comparació la fan amb altres dites castellanes que m’han semblat curioses: A buenas horas mangas verdes  o Al burro muerto la cebada al rabo. La segona s’entén però la primera hauré de cercar què més vol dir això de les mànigues verdes...






7 comentaris:

  1. Molt encertat Neus! Ja fa temps que no ho sento dir, en canvi això de les "mangas verdes" encara es fa servir!! M'ho apunto per ressucitar l'expressió

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies maca! Costarà de ressucitar perquè hi ha molta gent, com tu, que fa anys i panys que no la sentien dir.

      Elimina
  2. mangelana54@gmail.com7 de maig del 2023, a les 13:20

    Sóc jo. Se m'ha escapat l'anònim

    ResponElimina
  3. No la dic, però l'he sentida dir. Potser no és ben bé el mateix, però sí que dic 'Ni al combregar serem a temps', és a dir, no arribarem a temps de salvar/solucionar... el que sigui.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo crec que, la que dius tu, vol dir exactament el mateix. La meva sona més antiga! Gràcies Lena!

      Elimina
  4. Doncs avui el meu fill Daniel m'ha aclarit el sentit de "a buenas horas mangas verdes" Diu que li sona de quan va llegir El Quijote i parlen de la Santa Hermandad que es veu que eren els predecessors de la Guardia Civil (vestit de color verd que han mantingut!). Quan arribava la Santa Hermandad els lladres i malfectors ja havien fugit i, per tant, arribaven quan ja no hi havia res a fer.

    ResponElimina