dissabte, 14 de gener del 2023

POCA ESMA! NO TINC ESMA! PERDRE L’ESMA! SENSE ESMA!

M’agrada la paraula esma. Tota la vida fent-la servir i no sabia ben bé què volia dir. Ho he buscat i m’agrada la manera com està definida: aptesa a fer instintivament, maquinalment alguna cosa. Jo l’entenc com una mena de motor o d’ànima i ja vindria a ser això.

Fem les coses d’esma sense pensar-hi, de manera automàtica. I quan no tenim aquesta aptitud és quan la cosa no va bé.

Si algú no se’n surt de fer alguna cosa que en principi és fàcil: Quina poca esma, el Jaume! No se’n surt d’arreglar el pany.

Quan estem molt cansats o aclaparats: No tinc ni esma de caminar!

Quan estem perduts, no ens sabem orientar o no sabem què fer: Han perdut l’esma! S’han fet grans i no se’n surten!

I momentàniament et pots quedar sense esma: La notícia el va colpir tant que es va quedar sense esma de contestar!.




2 comentaris:

  1. M’has fet pensar en ser un “esmaperdut”… sempre m’ha agradat aquesta paraula.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí que és molt bonica la paraula i et dona aquest sentit de "sense ànima ni empenta!"

      Elimina