dissabte, 16 de desembre del 2023

A TARRAGONA MANXEN I A REUS ENGANXEN

Per aquesta dita he demanat ajut al meu amic Joan perquè he trobat altres versions que no m’acabaven de fer el pes: que si el fort vent del Camp de Tarragona, que si un ganxo al campanar de Reus...però com que el Joan és de Reus i la seva dona de Tarragona, crec que la seva explicació ha de ser la veritable.

A Tarragona manxen es diu perquè abans, a la Catedral, hi havia un orgue que anava amb vent i tenien una gran manxa i unes quantes persones havien de manxar i manxar ben fort per insuflar vent a l’orgue i que així pogués sonar.

I a Reus enganxen és perquè hi havia una caserna  de cavalleria on hi havia molts soldats i les minyonetes sempre anaven passejant pel carrer o per la plaça de la Llibertat, prop d'on eren ells, per veure si podien “enganxar” algun soldadet.

Doncs mira! Misteri resolt!!




8 comentaris:

  1. I tant , és això mateix
    Soldats i minyones a Reus i l'orga de la catedral...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí sí! Ara també m'ho confirma el meu nebot que diu que davant del quarter hi havia una gran esplanada on assajaven el pas els soldats.

      Elimina
  2. Ah!, però a Tarragona també en diem una altra:
    - R: Oh!, quin balcó més gran i maco que teniu.
    - T: És el balcó del Mediterrani!
    - R: I què hi fa un balcó sense persianes?
    - T: Hi posarem uns ganxos perquè hi pugueu guaitar!

    ResponElimina
    Respostes
    1. La primera vegada que sento aquesta versió, i això que el pare era de Tarragona i la meva dona també.
      Joan

      Elimina
    2. Jo tampoc ho havia sentit a dir mai.

      Elimina
  3. Lluís Maria Barceló Casas19 de desembre del 2023, a les 12:24

    A mi me m'agrada una altra que a casa em deien sovint quan era petit i feia molt de soroll: "No cridis que a Tarragona hi ha malalts!"

    ResponElimina
    Respostes
    1. I així ens vam fer grans! Creient que si cridàvem molt ens sentien a Tarragona...

      Elimina