dissabte, 12 d’agost del 2023

MISSEREJAR

I que en feia d’anys que no el sentia aquest verb!

Va ser l’altre dia que me’l vaig trobar quan llegia el llibre del Xavier Graset, La pausa dels dies. Llibre que us recomano tant pel lèxic tan nostrat com pel recull d’experiències viscudes i tan ben explicades que ens parlen de gastronomia, pagesia, teatre, llibres i tot allò que ens fa més plaent la vida.

L’he pogut documentar la paraula misserejar i vol dir tafanejar. Cap sorpresa! És el que sempre he entès. En canvi, no he trobat missero. Perquè de tota la vida el que missereja, és un missero. He trobat misser que vol dir persona culta i lletrat i l’altra accepció que vol dir missaire, devot,... però això no és pas sinònim de tafaner! Ja entenc que és un castellanisme però en l'època d'aquesta paraula en dèiem tants!

Una de les frases que em va costar molt d’entendre -abans els pares no t’explicaven gaire cosa- és aquella que deia: Mama, què és això? I en comptes de contestar, em deien: Llavor de missero! I és clar que hi havia moltes coses absolutament diferents i totes elles eren “llavor de missero”. No sé en quin moment de la meva infantesa vaig comprendre que quan em deien allò volia dir que era millor no preguntar. Però tampoc no els hagués costat gaire de dir-me: No n’has de fer res! No t’interessa! Ets massa petita o qualsevol cosa per l’estil... Però no! Vaig haver de conviure amb la llavor de missero sense veure cap llavor enlloc i sense saber què coi era un missero! 

 





8 comentaris:

  1. Joan. Jo, això de llavor de missero, encara ho dic als néts,...ves por on!

    ResponElimina
  2. Lluís Maria Barceló Casas12 d’agost del 2023, a les 15:33

    A mi, de petit, me'n vaig fer un fart de sentir-ho.
    També quan demanava que em compressin una cosa, la resposta era: "té la compraré LA SETMANA DELS TRES DIJOUS"
    o sigui que vam passar una infantesa felicíssima.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I segur que la setmana dels tres dijous no existia, també ho vas haver d'averiguar tot sol!

      Elimina
  3. Servidora no ho havia sentit a dir mai. Però lo de la setmana dels tres dijous sí, i sovint preguntava què quan seria això . No en vaig treure mai l'aigua clara!

    ResponElimina
  4. Sí, sí, misserejar. Ser un 'missero', una 'missera', també. He perdut els adjectius, però uso el verb.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Feia anys que no ho sentia fins ara fa poc al llibre del Graset. Ahir, una amiga de Reus, em va dir que és una paraula que diu als néts: Àvia què hi ha per dinar? - i ella els diu: Llavor de missero. Però ara que ja són una mica més grans li diuen: Àvia, a part de la llavor de missero, què hi ha per dinar?

      Elimina