dissabte, 9 de setembre del 2023

FER MOROS

Aquesta expressió em costava de fer-la, tot i que encara és ben viva, pel tema d’allò que, avui en dia, tot ha de ser políticament correcte, obsessiu des del meu punt de vista. Però això és un altre tema.

Doncs m’he endut una bona sorpresa en veure que, segons la documentació que he trobat, qui feien moros eren ...els cristians!

Jo em pensava que fer moros volia dir, fer trampes, sostreure una petita quantitat... I sí! ja és això però resulta que segons Joan Amades, Fer moros vol dir:

“Estafar, fer comptes bruts i tèrbols. Recorda la convivència del nostre poble amb el musulmà invasor, molt més ric que nosaltres. Els cristians molt sovint havien d’anar a manllevar diners als alarbs (àrabs) amb la benavolença de les autoritats.”

Deixa clar doncs, que els cristians o el poble envaït anaven a fer moros als moros!







4 comentaris:

  1. Lluís Maria Barceló Casas9 de setembre del 2023, a les 15:14

    Jo, de petit, li feia MOROS a la mare amb el canvi quan m' enviaven a comprar. Tindria 6 O 7 anys.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I jo també! I em comprava olives "rellenes" que llavors no sabíem que eren "farcides"!

      Elimina
  2. Que interessant la procedència de 'fer moros'. Jo l'he sentit dir amb les quarteres d'olives que donaven... tant (de rendiment) d'oli. "Això si al molí no han fet moros"

    ResponElimina