dissabte, 23 de setembre del 2023

CAURE CAIRATS DE PUNTA

Aquesta expressió sí que ja l’he perduda del tot.

A casa se’n parlava dels cairats però ara he hagut de mirar el diccionari per recordar ben bé què eren.

Un cairat és una biga petita i escairada utilitzada en la construcció tradicional de cases. Per això parlaven de cairats podrits o bé que s’havien de canviar uns cairats. A casa érem paletes. Dic érem perquè tots hi col·laboràvem una mica en l’empresa. Jo acompanyava el pare d’obra en obra i m’hi fixava molt. Ah i també feia les factures i portava l’arxiu. Tenia tres arxivadors: Facturas Pagadas, Facturas a Pagar  i Albaranes. (Ni això no sabíem escriure en català). O potser sí però com que els arxivadors eren al despatx i hi passava molta gent de fora de casa, potser valia la pena no “significar-se”.

Recordo que deien Cauran cairats de punta i jo ho associava amb la meteorologia i m’ho imaginava molt gràficament: Plovia tant i les gotes eren tantes i tan grosses que semblaven cairats de punta que haguessis d’esquivar perquè no et fessin mal. Però tot això m’ho inventava jo perquè ara que he cercat l’expressió, he vist que vol dir: presentar-se grans dificultats.

Doncs m’hauré de quedar amb el dubte de saber en quin sentit ho deien!









6 comentaris:


  1. Jo això només ho he sentit a Reus! A Tarragona no n'hi deuria haver de cairats!

    ResponElimina
  2. Sí Neus. La conec. A casa, el pare ho deia. Ell es referia s ploure molt. A bots i a barrals, que és una altra d'aquestes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, jo també l'entenc en aquest sentit tot i que ara, la meva cosina m'ha recordat que a Alforja ho deien si, per exemple, una criatura s'havia portat malament, li deien: Ja veuràs quan vinguin tons pares, cauran cairats de punta!

      Elimina
  3. Lluís Maria Barceló Casas27 de setembre del 2023, a les 17:40

    Jo també ho recordo en el sentit que quan et portaveus malament et podien dir: "quan arribi ton pare, cauran caritats de punta!"

    ResponElimina